fredag den 9. oktober 2015

Det der pension..

Tirsdag var endelig dagen hvor jeg var til rehabiliteringsmøde! Endelig fordi jeg simpelthen er SÅ "vingeskudt", at jeg rent faktisk, ud over det sædvanlige, glemmer at leve, jeg overlever kun! 
Resultatet af mødet er, at jeg indstilles til førtidspension. Varig og stationær er dommen. Jeg har haft på fornemmelsen at det gik den vej, og ind imellem håbet det blev sådan, men kun for at få ro. Ro til at finde ud af hvem jeg i det hele taget er, for det kan man meget nemt glemme, når man er under systemets vinger. Ro til at få struktur på min hverdag, ikke som det har foregået i flere år efterhånden. Det har kostet rigtig mange bekymringer, måske havde jeg et lille håb, men ønskede det under ingen omstændigheder! 
Nu er det så den der pension de indstiller mig til! Formalia mangler og derefter er jeg så pensionist.
 Gitte, 47 og pensionist, føj hvor det lyder grimt! Det fastholder mig i, ikke at være noget værd! 
Det kræver helt klart tilvænning og accept, og styrke til at ranke ryggen og ryste på hovedet af de kommentarer, man som 'usynlig' syg må høre for.
Nok for nu! 




9 kommentarer:

  1. Jeg forstår dine tanker og følelser om det at blive pensionist. Jeg blev pensionist dom 45 årig, det var heller

    SvarSlet
  2. Ikke sjovt. Efterhånden har jeg lært at leve med det og jeg føler mig ikke mindre værd end andre i dag. Jeg er sikker på, at du også finder dig tilrette med pensionen på et tidspunkt, den giver ro og mulighed for at leve på trods af din sygdom. Kærlige tanker til dig.

    SvarSlet
  3. Her kom pensionen, da jeg var 38. Det er igen en af de usynlige sygdomme. Engang imellem har jeg løjet lidt og mumlet noget om dårlig ryg. Desværre er det stadigvæk sådan, at arbejdet næsten er sin identitet.

    SvarSlet
  4. Jeg tillader mig at skrive tillykke. Du er hverken mere eller mindre værd med en pension. Men nu kan du bruge kræfterne på dig selv og ikke på at opfylde "kommunens" ønsker. Jeg håber for dig, at det giver dig ro til at finde dine glæder og styrker og mod til at bruge dem. Den ro har man nemlig ikke, når man hele tiden skal "afklares". Held og lykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er gjort opmærksom på, at nogle vil ønske tillykke! Tillykke med hvad?
      Men heldigvis er der stor forskel på hvem der siger det! Og hvordan. Du siger det på den gode måde og tak for det Eva <3

      Slet
  5. Årh, se at få vendt den der tanke om at være værdiløs pga pensionen! det er du jo netop ikke - du er SÅ værdiFULD at vores samfund skal passe extra på netop det der er DIG! Indhold i livet er IKKE ens arbejde - jeg har været uden for arbejdsmarkedet i mere end 25 år - frivilligt ganske vist, som et valg fordi vi selv ville have en hverdag med vores børn. Nu har jeg fået til mindre halvtids arbejde - i en garnforretning. Dét er dejligt, jeg er GLAD for at være der, glæder mig til at tage afsted de dage jeg arbejder osv. Men det bliver ALDRIG, ALDRIG det der definerer MIG som menneske! DU der har så mange mange gode kvaliteter, kan SÅ meget af dit eget drive, har så fin æstetisk sans - du er jo lige dén Gitte man har lyst til at snakke med, kende og nyde godt af....du ER i dit liv! Bare kør på - og nu med ro fra det offentlige der ikke kan trække dig noget som helst sted hen, tage din tid og dine tanker osv. Tusinde kram herfra....

    SvarSlet
  6. Årh, se at få vendt den der tanke om at være værdiløs pga pensionen! det er du jo netop ikke - du er SÅ værdiFULD at vores samfund skal passe extra på netop det der er DIG! Indhold i livet er IKKE ens arbejde - jeg har været uden for arbejdsmarkedet i mere end 25 år - frivilligt ganske vist, som et valg fordi vi selv ville have en hverdag med vores børn. Nu har jeg fået til mindre halvtids arbejde - i en garnforretning. Dét er dejligt, jeg er GLAD for at være der, glæder mig til at tage afsted de dage jeg arbejder osv. Men det bliver ALDRIG, ALDRIG det der definerer MIG som menneske! DU der har så mange mange gode kvaliteter, kan SÅ meget af dit eget drive, har så fin æstetisk sans - du er jo lige dén Gitte man har lyst til at snakke med, kende og nyde godt af....du ER i dit liv! Bare kør på - og nu med ro fra det offentlige der ikke kan trække dig noget som helst sted hen, tage din tid og dine tanker osv. Tusinde kram herfra....

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...