søndag den 11. oktober 2009

Koldhævede grovboller


Koldhævede grovboller

10 g gær
8 dl koldt vand
1 spsk. Salt
2 tsk. rørsukker
200 g hørfrø, solsikkefrø og græskarkerner
200 g grahamsmel, fuldkornshvedemel ell. lign.
200 g havregryn
300-350 g hvedemel

Gæren opløses i det kolde vand, og alle ingredienser blandes efterfølgende i gærvandet.
Dejen skal være meget lind.
Stilles i køleskab i min. 12 timer, tildækket med husholdningsfilm. Formes til boller med en ske alt efter den størrelse du ønsker, og stilles på bagepapir. Ovnen tændes på 250 gr og bollerne stilles i ovnen når denne er tilstrækkelig varm. Bages i ca. 20-25 min.
Dejen kan sagtens stå på køl i 4-5 dage, så man kan bage frisk brød hver dag :O)


6 kommentarer:

  1. Mums de ser lækre ud har selv lige bagt grovboller, men måske jeg skulle prøve din opskrift. Tak for det:) God søndag.

    SvarSlet
  2. skal der virkelig 1 spsk salt i dejen?

    SvarSlet
  3. De smager helt fantastisk godt! mine drenge spiste og spiste og spiste:-) og smart idé med at dejen kan stå i køleskabet flere dage, så der er friskbagte boller flere dage i træk. Skønt!

    SvarSlet
  4. Super gode boller. Er de lavet på røremaskine og har de efterhævet. Jeg efterhævede mine og de faldt sammen, og blev ikke nær så runde som dine.

    SvarSlet
  5. Wow de smagte helt fantastisk. Det at dejen kan holde sig i køleskabet er fantastisk.

    SvarSlet
  6. De bedste og nemmeste boller i verden :-) kan laves selvom man har en nyfødt baby på armen. Et hit i mødregruppen

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...